novinarstvo s potpisom
Koncesija Zračne luke Zagreb nije u državnom interesu, poručuje većina osoblja Zračne luke Zagreb, koja je od jučer u štrajku. Kraj ovoga prvoga, 24-satnog štrajka najavljen je za danas u ponoć. No upozoravaju: ne postigne li se dogovor između sindikata i uprave, druga faza štrajka počinje već u utorak 26. studenoga i trajat će četiri dana.
Razlozi su štrajka jasni. Djelatnici i sindikati najoštrije se protive ugovoru koji je prošle godine potpisala Vlada i francuski konzorcij Zagreb Airport International Company (ZAIC). Podsjećamo, prema ugovoru Zračna luka Zagreb dobila je 30-godišnju koncesiju za gradnju novoga putničkog terminala na zagrebačkom aerodromu i upravljanje postojećim i novim terminalom te pripadajućom infrastrukturom. Osim što ugovorom nisu zaštićena prava radnika, štrajkaši tvrde kako je ugrožen i državni interes. Glasnogovornik Koordinacije sindikata ZLZ-a Ante Dujić ističe kako radnici žele zadržati ista prava koja imaju sada u državnoj tvrtki i da nemaju nikakve druge posebne uvjete.
”Za početak, naravno, iskrena isprika javnosti i putnicima naše zračne luke, nadamo se da će se ova situacija što prije riješiti”, kazao je Dujić na početku konferencije za novinare te istaknuo kako model privatizacije koji se primjenjuje na Zračnoj luci Zagreb čeka i ostale zračne luke u Hrvatskoj, posebno Zadar i Pulu, koje su veoma perspektivne i profitabilne. Također, napomenuo je kako je zagrebačka zračna luka kvalitetno poduzeće koje jest u državnom vlasništvu, no nije nikada ovisilo o državnom novcu, odnosno proračunu, već se financiralo vlastitim profitom i radom.
Iz sindikata poručuju kako Zračnu luku Zagreb ne bi trebalo prodati te da koncesija ZAIC-u nije dobro rješenje. Zagrebačka zračna luka profitabilna je tvrtka pa nije jasno zašto i hrvatske tvrtke nisu sudjelovale u utakmici za koncesiju. Iz sindikata kažu kako su dobili samo jedan odgovor na to pitanje, onaj da to nije bilo propisano u natječaju. Naravno, to nije zadovoljavajući odgovor kada je riječ o tako kvalitetnoj investiciji koju država prepušta Francuzima. Postavlja se pitanje zašto.
Dok uprava i sindikati pregovaraju, u postupcima štrajkaša u zagrebačkoj zračnoj luci jasno su se mogle vidjeti emocije, ali i odlučnost. Samo neki od transparenata kojima su odaslali jasnu poruku vladajućima glasili su ovako: ”Štrajk nije bio naš prvi, nego jedini izbor”, ”Koncesionirajte si vi Zokija!”, ”Hajdašu, nemoj se praviti Englez, ispravno je praviti se Francuz!”
Potporu sindikatima izrazio je predsjednik Gradske skupštine grada Zagreba Darinko Kosor. ”Ovo što sam saznao u razgovoru s predstavnicima sindikata zabrinjava me. Naime, njima se nudi zapošljavanje u jednoj tvrtki, a nekoliko dana nakon tog zapošljavanja da ih se distribuira u pet drugih tvrtki, što znači da su bez prava, a mogu vrlo lako ostati i bez posla”, istaknuo je Kosor.
Nastavio je potom o gradnji novog terminala jer smatra kako tu ima elemenata nezakonitog postupanja: ”Opravdano sumnjamo u sve radnje koje su poduzete do sada, odnosno smatramo kako ministar Hajdaš Dončić više pogoduje francuskom investitoru nego što štiti interese države. To je očito jer su svi rokovi za početak radova istekli i već su odavno trebali biti naplaćeni penali ili raskinut ugovor, no ništa od navedenog nije učinjeno.”
Kosor je zaključio kako još neće podnositi tužbe jer za to uvijek ima vremena. Idući korak Gradske skupštine grada Zagreba, kao predstavnika jednoga od suvlasnika, jest traženje na uvid sve dokumentacije koja se odnosi na ugovor o koncesiji za gradnju i upravljanje Zračnom lukom Zagreb od povjerenice za informiranje.
Ako ovih dana ne postignu zadovoljavajuće dogovore s Ministarstvom i upravom zagrebačke zračne luke, sindikati su najavili kako će djelatnici štrajkati i sljedeći tjedan, a počet će u utorak. Drugim riječima, letovi će biti otkazani svim putnicima Zračne luke Zagreb ako ni jedna strana u pregovorima ne popusti.