novinarstvo s potpisom
Poljoprivredna proizvodnja u Hrvatskoj polako, ali sigurno pada, što je siguran pokazatelj da vlasti nisu uspjele pronaći kvalitetan mehanizam poticaja za to da barem taj segment proizvodnje zadržimo na određenoj razini ili čak povećamo.
Prema podacima Državnoga zavoda za statistiku o strukturi poljoprivrednih gospodarstava u 2013. godini za važnije poljoprivredne površine po kategorijama te broju stoke i peradi, u Hrvatskoj se obrađuje 1 252 000 hektara poljoprivredne površine. Najveći udio u korištenoj poljoprivrednoj površini imaju oranice i vrtovi (66 % ili 826 000 hektara), slijede trajni travnjaci (28 % ili 345 000 hektara) i trajni nasadi (6 % ili 79 000 hektara).
U odnosu prema 2010. godini, iskorišteno je pet posto poljoprivrednih površina manje, oranice i vrtovi danas su oko osam posto manji, a povrtnjaci za trećinu, odnosno čak 33 posto. Porastao je udio površina pod trajnim nasadima (dakle voćnjaci i maslinici) oko jedan posto te udio trajnih travnjaka dva posto.
Podaci o ukupnoj proizvodnji voća i povrća za 2013. još nisu poznati, no u 2012. zabilježen je pad u odnosu prema 2011. godini. Tako smo lani proizveli 41 posto manje kupusa, 29 posto manje rajčice, 43 posto manje salate, 27 posto manje paprika, čak 60 posto manje jabuka, zatim 44 posto manje višanja, 48 posto manje bresaka i nektarina te čak 61 posto manje krušaka. U porastu je samo proizvodnja mandarina (18 posto) te maslina, čak 62 posto, u odnosu prema 2011. godini.
U odnosu prema 2010. godini bilježi se i pad u broju svih kategorija stoke. U 2013. godini tovljeno je 397 grla goveda, odnosno 20 posto manje nego 2010. godine. Tov svinja opao je 27 posto, a peradi šest posto. Istodobno, uvoz hrane i živih životinja u prvih osam mjeseci ove godine u odnosu prema lani porastao je više od sedam posto.
U padu je i otkup poljoprivrednih proizvoda, otprilike osam posto, no zanimljivo je da je porastao udio prodaje iz vlastite proizvodnje, čak 12 posto. Ukratko, poljoprivrednici pomalo počinju zaobilaziti trgovce te sami češće izlaze sa svojim proizvodima na tržište.