novinarstvo s potpisom
Apsolutna zvijezda prestižnog sajma automobila u Ženevi bio je mladi hrvatski poduzetnik i entuzijast Mate Rimac. Predstavljajući svjetskoj publici svoje super brze električne automobile Concept_One i Concept_S u Ženevi je djelovao kao najbolji gospodarski ambasador Hrvatske s jasnom vizijom uspjeha. Istovremeno u Zagrebu se Božo Petrov, još jedan dečko koji je obećavao, nakon dugo vremena obratio javnosti ostavljajući dojam neodlućnog političara u bijegu od odgovornosti.
Svojom jednostavnošću i pozitivnim duhom te činjenicom da dolazi iz male gospodarski zakržljale Hrvatske Rimac je simpatičan i egzotičan mnogima iz svijeta automobilske industrije. Za njega i njegove hrabre poslovne vizije trebao bi se zainteresirati hrvatski premijer Tihomir Orešković, koji se diči svojim biznis backgroundom. Osim međunarodnih priznanja koja dobiva za svoj rad, on ima poslovnu viziju i upornost te želju da od njegova uspjeha profitira i Hrvatska.
Uz sve navedeno, Rimac oko sebe širi optimizam. Raspoloženje kojeg kronično nedostaje u Hrvatskoj, a na manjak istog žalio se i sam premijer
”Prije dvije godine nas je bilo nekih 20, 30 ljudi, danas nas je preko 150, a do kraja godine se mislimo poduplati na 300 ljudi. Izvozimo u cijeli svijet, imamo već proizvode u 24 zemlje na šest kontinenata, poslujemo globalno, razmišljamo globalno, djelujemo lokalno”, izjavio je nadahnuto mladi hrvatski inovator nakon ženevskog spektakla.
Na novinarski upit kako mu je raditi u nepovoljnoj poslovnoj klimi Hrvatske Rimac je kratko odgovorio: ”Živimo u globalnom svijetu, ne volim to hrvatsko kukanje, nama je dobro, rastemo kao gljive poslije kiše”.
Kao i svatko tko razmišlja i djeluje izvan uskih hrvatskih okvira i Rimac se u Hrvatskoj suočio s nerazumijevanjem i potcjenjivanjima pa su neki njegove poslovne ideje i vizije (napredne i u svjetskim okvirima) osporavali i nazivali nejasnim sanjarijama koje je nemoguće realizirati.
No, neki su u njemu čak i prilikom prvog susreta s njegovim radovima prepoznali osobu čudesnog potencijala.
”Mate Rimac je svjetionik. On može imati nezamislivo pozitivan utjecaj za Hrvatsku kako bi postala zemlja prekrasnoga mora i električnih automobila. Takva priča može se tako brendirati. Dobra vina, dobra hrana, ali i inženjerstvo, neka se vidi kako imamo pametne ljude. To je dobra stvar u smislu koji mi se sviđa i sviđa mi se što uopće takva tvrtka postoji u Hrvatskoj. Izgleda nepolitično, jer nema tu nekoga interesa”, napisao je u rujnu 2015. u tjedniku Express Domagoj Đukec, voditelj dizajna eksterijera BMW-a, uspoređujući njegov talent i istraživački pristup poslu s onim koji je krasio Nikolu Teslu.
Nažalost, ono što su zapazile face iz inozemstva – a Domagoj Đukec je bez dvojbe upućen govoriti o Rimcu, ostalo je bez odjeka u Hrvatskoj. Vjerujući u reformatorsku i probiznis usmjerenost premijera Oreškovića, Rimac se obratio novoj hrvatskoj vladi nudeći konkretne projekte koji imaju potencijal donijeti velike promjene te pomoć u dovođenju automobilske industrije u Hrvatsku.
Tek kad je pismo – razočaran izostankom reakcije – objavio na društvenim mrežama uslijedili su pozivi iz Vlade.
Slučajno se poklopilo da dok je Rimac nastupao u Ženevi, premijer Orešković je u Berlinu razgovarao s Angelom Merkel, a u Zagrebu se nakon tjedana samozatajnosti pred novinarima ukazao potpredsjednik Vlade Božo Petrov.
Kad je kao lider tzv. trećeg dalmatinskog puta krenuo u nacionalu politiku od njega se očekivalo da bi on mogao biti politička verzija Rimčeve biznis priče, koji je usprkos nepovoljnim (čak neprijateljskim) uvjetima poslovanja ostvario svoj san. Na globalnom nivou stvorio je proizvod vrhunske klase, a u Hrvatskoj posao za puno ljudi.
Petrov, međutim, nije ispao ni loša kopija Mate Rimaca.
Umjesto političara novog kova koji zna kako preobraziti Hrvatsku, dobili smo državnog dužnosnika koji se trudi konkretno ne izjasniti se niti o čemu, koji bježi od odgovornosti, a za gubitak povjerenjenja proziva građane jer su previše očekivali od njih.