autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Što je to akademska autonomija?

AUTOR: Mišo Milun / 28.04.2021.
Mišo Milun

Mišo Milun

Uglavnom u doba kada se započnu razgovori o novom zakonskom uređenju sektora znanosti i visokog obrazovanja otvara se i pitanje akademske, preciznije, sveučilišne autonomije.

Koliko je to kod nas kompleksno pitanje dobro ilustriraju stavovi Ustavnog suda kada govore o intencijama zakonodavca da uređuje visokoškolski sustav određujući opsege djelovanja pojedinih kategorija visokoobrazovnih ustanova s jedne strane i potrebe da se uvažava akademska sloboda tih istih aktera u određivanju opsega vlastitog djelovanja s druge strane.

Ovih se dana sve više spominje potreba donošenja novog zakona o znanosti i visokom obrazovanju, zakona koji bi trebao odražavati ozbiljne reformske napore u ovim djelatnostima. Upravo zbog potrebe da se sustav reformira nužno će doći do diskusija o akademskoj autonomiji i otpora reformama kroz pozivanje na autonomiju.

Akademska autonomija mora imati svoje uporište u javnom interesu i svaka njena definicija mora jasno iskazati koje javne interese ispunjava i na koji način.

Što se javnosti tiče: ”Akademska autonomija se često vidi kao sebični zahtjev profesionalnih skupina za privilegijama za visoko obrazovane radnike koji na javni trošak osiguravaju monopol nad uslugama koje obavljaju” 1.

Odgovor na ovakvu percepciju mora biti u jasnom i preciznom iskazu o tome na koje sve načine profesionalna autonomija služi javnom interesu. Odgovor je u znanju. Akademska zajednica postoji zato da bi tražila i stvarala novo znanje te ga potom slobodno davala javnosti na upotrebu.

Bez akademskih sloboda nema ni akademske zajednice ni prava javnosti na slobodno znanje. Znanje pretočeno u informaciju u pravom trenutku jest istinski interes javnosti.

Dakle, jedan od bitnih interesa javnosti je dobiti objektivnu i poštenu informaciju o pojedinim procesima u društvu, novim tehnologija, lijekovima, procesima u obrazovanju i sl.

Utjecaj velikih kompanija, državnih institucija i drugih interesnih grupa često dovodi do povezivanja pojedinaca iz akademskih sredina uz te interese i time ih eliminira iz procesa služenja javnom interesu bilo da šute kada bi zapravo trebali govoriti, bilo da izravno sudjeluju u promociji nekog proizvoda ili partikularnog interesa.

Utjecaj velikih kompanija, državnih institucija i drugih interesnih grupa često dovodi do povezivanja pojedinaca iz akademskih sredina uz te interese i time ih eliminira iz procesa služenja javnom interesu bilo da šute kada bi zapravo trebali govoriti, bilo da izravno sudjeluju u promociji nekog proizvoda ili partikularnog interesa

Ovo je samo jedan primjer ugrožavanja akademske autonomije.

Tih procesa ima puno i u svakom društvu pa je zbog toga potrebno da svaka akademska sredina i profesija kontinuirano brine o svojoj autonomiji i na primjeren način reagira na specifične okolnosti u društvu. Kako se te okolnosti mijenjaju tako se moraju prilagođavati i mjere za njenu zaštitu.

Sveučilište se tu pojavljuje kao prirodna institucionalna sredina unutar koje se razvijaju kodeksi i dogovori o funkcioniranju akademske zajednice, ali se oni ne smiju nekritički poistovjetiti s akademskom autonomijom.

Dapače, sve je izraženiji trend i kod nas, a posebno u najrazvijenijim sredinama u svijetu da sveučilišta ugrožavaju akademsku autonomiju vršeći pritisak da se surađuje s industrijskim i drugim partnerima (u Hrvatskoj su to često i javna poduzeća) i da pojedinci sami postaju poduzetnici.

Takav pritisak je razumljiv jer donosi financijsku dobit sveučilištima i pojedincima i pomaže razvoju ekonomije stvaranjem novih poduzeća i proizvoda. Problem je u tome da se tako u duljem roku ozbiljno ugrožava akademske slobode, a sveučilišta se transformiraju u neki oblik poduzeća.

Ako bi akademska autonomija potpuno nestala vrlo vjerojatno bi sveučilišta nastavila funkcionirati, ali bi prestala biti izvorom kritičkog i objektivnog prosuđivanja društvenih interesa u najširem smislu.

Možemo si sada postaviti pitanje što sačinjava akademsku autonomiju i na koji se to način mogu braniti akademske slobode te koju ulogu tu imaju institucije, prije svega sveučilišta i profesionalna društva, a koju država.

Prva akademska sloboda2 je pravo i dužnost kolegijalnog dogovaranja, donošenje i primjena kriterija za evaluaciju koji su primjereni toj određenoj struci ili akademskoj sredini. Sveučilišta su ta koja svojim institucionalnim pravilima moraju osigurati tu razinu samoupravljanja.

Profesionalna društva, s druge strane, mogu osigurati širu raspravu o mogućim konsekvencama pojedinih rješenja za struku u cjelini i ujedno vršiti promatranje i pritisak na pojedine aktere koji mogu negativno utjecati na akademske slobode. Tu uključujem i lobiranje na političkoj razini.

Druga akademska sloboda je vezana uz definiranje obrazovnog programa te financiranje znanstvenih i nastavnih programa na sveučilištima. Financiranje mora biti potpuno slobodno.

U našoj zemlji se sveučilišta financiraju uglavnom javnim sredstvima što bi u principu osiguravalo da se privatni interesi financijera ne stavljaju ispred javnih interesa.

Problem ipak postoji jer se financiranje odvija kroz ministarstva pa se time politički utjecaji prelamaju kroz akademsku zajednicu, a to se potom odražava na poziciju pojedinaca unutar institucija i društva.

Kao rezultat imamo ”hiberniranu” akademsku zajednicu koja umjesto da prva upozorava na problematične odluke i nudi rješenja radije šuti.

U takvim okolnostima, a i zahvaljujući usitnjenosti (i tome pridruženim procesima ”familijarnosti”) akademske zajednice, nemoralni pojedinci optimiziraju vlastiti probitak i time vrlo ozbiljno ugrožavaju akademsku autonomiju.

Financiranje znanosti i visokog obrazovanja trebalo bi prepustiti specijaliziranim nevladinim agencijama, a uspješnost bi se trebala mjeriti koristeći postojeću dobru praksu i evaluatore iz drugih, interesno nepovezanih, sredina.

Šira društvena zajednica uključivo i politički akteri bi trebali imati dužnost i pravo nadzirati svrsishodnost trošenja javnih sredstava, a nikako imati utjecaj na izbor nastavnih programa, nastavnika, predmeta istraživanja i imenovanje radnih tijela unutar akademskih sredina.

Treća akademska sloboda je kontinuirani dijalog s javnošću i to prvenstveno kroz profesionalne asocijacije.

Takvih društava mi imamo puno, ali ona objektivno nemaju financijske snage da se transformiraju u jake lobiste za promicanje interesa struke i članova akademske zajednice koju zastupaju i da predstavljaju prirodnog sugovornika kada institucije u sustavu, uključivo i državu, žele raditi značajnije promjene koje bi mogle utjecati na akademske slobode i struku općenito.

Država bi, zbog interesa javnosti trebala jače podupirati rad profesionalnih društava s ciljem stvaranja kvalificiranih i relevantnih sugovornika u domeni obrazovanja i istraživanja.

____________

1 J. Newson & C. Polster, Science studies 1, 2001., 55-75.

2 Podjelu sam preuzeo iz ref. 1.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Majkama bi trebalo prepustiti upravljanje svijetom
     Političarima i uz javnu sramotu godi titula doktora znanosti
     O plinu, Vladi, odgovornosti i izborima
     Ansichten eines Clowns ili Razmišljanja jednog klauna
     Kultura zaborava poraza i pamćenja pobjeda
     Djeca se pitaju čemu sve to, a jasnog odgovora nema
     O izgubljenom vremenu
     U Splitu rastu djeca koja vjeruju da je mrziti ljude vrlina
     Nekoliko značajnih postignuća u fizici u 2022. godini
     Domoljub daruje trosjed, noću: ostavi ga uz cestu

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija