novinarstvo s potpisom
U sklopu svog edukacijskog programa Savez nezavisnih udruga Clubture 12. i 13. studenoga u Rijeci organizirat će simpozij o budućnosti odnosa nezavisne kulture i službene kulturne politike u Hrvatskoj. Razgovarat će se o načinima na koje te dvije, na prvi pogled suprotne strane, mogu surađivati.
Simpozij je ponajprije namijenjen akterima na nezavisnoj kulturnoj sceni koja je u svojem djelovanju vrlo propulzivna i otvorena raznim modelima djelovanja, ali je zbog niza razloga poprilično zatvorena prema utjecaju državne kulturne politike. Otkrivanje tih razloga i perspektive uključivanja nezavisne kulturne scene u model službene kulture, ili pak odmak od toga modela, teme su koje će obilježiti simpozij.
“Suradnja između nezavisne scene i kulturnih industrija cijelo vrijeme postoji, a često isti ljudi i organizacije djeluju u oba prostora. To nas dovodi do pitanja koliko je uopće moguće u Hrvatskoj povući crtu razdvajanja između različitih modela rada i odrediti ih da pripadaju ovom ili onom području”, izjavio je Davor Mišković, predsjednik mreže Clubture.
Većina filmskih i glazbenih festivala u Hrvatskoj nastaju na nezavisnoj sceni, ali zbog povezanosti sa svijetom filma ili glazbe na globalnoj sceni, gdje dominira potrošački model kulture, u svome radu slijede njihova pravila. ”Globalna kulturna industrija stvara pravila koja se prelijevaju ne samo na proizvodnju i distribuciju nego i u tehnologiju, tako da je zapravo iluzorno očekivati da možemo ostati po strani, izvan svijeta kulturne industrije”, kaže Mišković naglašavajući kako se na globalnu kulturu referiramo i kada je kritiziramo, ali i da njezinu tehnologiju koristimo kad je pokušavamo razarati.
Sustav kulture izrazito je kompleksan, a oba svijeta, i nezavisna scena i službena, državotvorna kultura, proizvode slična dobra koja se razlikuju po načinima proizvodnje, distribuciji i recepciji. Danas svjetska kultura ponajprije funkcionira kroz brendove koji postaju izvorom njezine moći. Ona je danas globalna pa se više čak ni holivudski filmovi ne isplate snimati na američkome tržištu. Zbog toga je velik dio protagonista hrvatske kulture, i one nezavisne i one državne, scena statista, a ne protagonista u globalnom kulturnom svijetu. No to je ponekad i dobra stvar jer svima ostavlja prostor za stvaranje novih pravila u malome prostoru slobode.
Upravo je zbog toga iznimno važno razumjeti pravila po kojima se ponaša kulturni mainstream u Hrvatskoj i pronaći način kako bismo unaprijedili vlastito stvaralaštvo. U tome smislu ilustrativan je projekt digitalizacije nezavisnih kina u Hrvatskoj, čime je stvorena distribucijska platforma koja je ponuđena na korištenje i nezavisnoj sceni.
Prvi dan simpozija koji će se održati u klubu “Molekula” otvorit će se temom ”Što su kulturne industrije u Hrvatskoj?”, o čemu će govoriti Jaka Primorac iz Instituta za međunarodne odnose i Hrvoje Hribar iz Hrvatskog audiovizualnog centra.
Nakon toga, o izdavaštvu i distribuciji glazbe i filma govorit će Danko Stefanović iz Dallas Recordsa, Danijel Sikora iz Moonlee Recordsa i Ginger Recordsa te Oliver Sertić iz filmske udruge Restart. Kako funkcionira odnos umjetnika i službene kulture u popularnoj glazbi, otkrit će na tribini Damir Martinović Mrle iz grupe Let 3 i Saša iz The Beat Fleeta.
Drugog dana simpozija tema će biti organizacija kulturnih festivala u Hrvatskoj, a o svom iskustvu u suradnji s državnim i lokalnim institucijama govorit će Vedran Meniga, organizator pulskoga glazbenog festivala Seasplash te Petar Milat, organizator zagrebačkoga Human Rights Film Festivala.