autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Anatema biskupa Perića na msgr. Uzinića: neprihvaćanje moderniteta

AUTOR: Drago Pilsel / 09.07.2019.
Drago Pilsel

Drago Pilsel

Nije se dogodilo do sada, ne od samostalnosti Republike Hrvatske i susjedne Bosne i Hercegovine, da je jedan biskup tako brutalno nagazio kolegu kao što je to ovih dana učinio mostarsko-duvanjski ordinarij Ratko Perić potpuno diskvalificirajući i vrijeđajući dubrovačkog biskupa Matu Uzinića! Informativna katolička agencija (jer je institucija Hrvatske biskupske konferencije) to naziva ”kolegijalnim pismom”, ali napad Ratka Perića na Matu Uzinića uopće nije ”kolegijalan” čin.

Pojasnit ću, a budući da su mediji od nedjelje na ovamo puni ovog sablasnog i nekolegijalnog čina (snažno je odjeknulo i u Perićevoj BiH), dat ću i sažeto mišljenje o tome zašto se ovaj ružni napad događa.

Uzinićev je projekt ljetne škole teologije opisan kao ”upitan”, ”nedorečen”, ”banalan”, ”suvišan”, ”smiješan”, ”samoreklamerski”, ”mimo i protiv Crkve” (SIC!), i tako dalje i tako slično, ukratko: ”vrlo opasan eksperiment” koji će mlade teologe izvrgnuti ”opasnosti pluralizma i ekumenizma” (SIC!)

Premda slučaj ima veze s idejom biskupa Uzinića da u Dubrovniku (od 15. do 19. srpnja) održi Ljetnu školu teologije pod nazivom ”Teologija u pluralnom društvu”, odnosno s nizom kritika na račun Uzinića (traju već neko vrijeme, a intenzivirale su se nakon što su Uziniću upućene otrovne strelice s adresa bliskih splitsko-makarskom nadbiskupu Marinu Barišiću), u pozadini je sukob dvaju ne samo crkvenih ili teoloških svjetova, već i religioloških koncepcija: one koja promovira katolicizam fundamentalističkog usmjerenja i uvelike je i antikoncilska i one koju zagovara papa Franjo i koju u Hrvatskoj najjasnije zastupa baš dubrovački biskup Mate Uzinić, a to je pokušaj da se progovori o izazovima naviještanja evanđelja u kontekstu pluralnog društva.

Uzinić, kao i papa Franjo, ima potrebu upozoravati na unutarnju raznolikost kršćanske, ali i raznolikost katoličke teologije jer, kako kaže, ”ne treba se bojati drugačijih glasova, glasova koji propituju uvriježene stavove”, naime, ”oni nas potiču da bolje promislimo vlastite stavove”.

U muklom porivu da se obračuna s kolegom i subratom u episkopatu Uzinićem postoje i druga pozadinska pitanja kao što je, na primjer, militantna i nekritička obrana Stepinca (Ratko Perić se bavi apologijama i blizak je umirovljenom ličkom biskupu Mili Bogoviću, koji je izvrijeđao papu tvrdeći da Franjo ”baca bombe na Hrvate” i da im ulijeva onaj strah koji su imali pred granatama JNA kada su trčali u skloništa!!!) zbog Uzinićeva stava ”da papa Franjo sa Stepincem ne oteže nepotrebno da bi napakostio katolicima u Hrvatskoj, već prije svega nastoji širiti ekumenski duh u pokušaju ostvarenja dijaloga”.

Naizgled je u otvorenom pismu Ratka Perića, objavljenom na portalu njegove biskupije (Crkva na kamenu – CNK), problematično to što Uzinić na navedenu školu poziva Tinu Beattie, obraćenicu iz prezbiterijanske zajednice u katoličku (”a da nikada nije postala do kraja katolkinjom”, piše Perić). Prof. Beattie ne samo što se bavi feminističkom teologijom nego ”promovira aberacije u teologiji, napose na moralnom području”.

Informativna katolička agencija (jer je institucija Hrvatske biskupske konferencije) to naziva ”kolegijalnim pismom”, ali napad Ratka Perića na Matu Uzinića uopće nije ”kolegijalan” čin

Te su ”aberacije” opća mjesta u diskursu katoličkih fundamentalista Perićeva profila. Njima smeta što se netko uopće usuđuje progovoriti o kontracepciji, abortusu, homoseksualnim vezama, ređenju žena, dokidanju svećeničkoga celibata i ”drugim modernim doktrinarnim i moralnim anomalijama”, zbog čega Ratko Perić gošću Mate Uzinića naziva ”notornom heretičarkom”, nekim tko ne zaslužuje biti nazivan teologom!

Lijepi tako biskup Perić teške etikete i diskvalifikacije, ali je prošlo nezapaženo, i tu je poanta, da naveliko hvali članak teologinje Snježane Majdandžić-Gladić (koji Perić također donosi na svom portalu CNK, premda je izvorno objavljen na stanovitom okupljalištu katoličkih fundamentalista, portalu koji se zove Vjera i djela), u kojem autorica navodi do sada zaista neviđen i impresivan broj uvreda na Uzinićev račun, a koje je, sve do jedne, supotpisao biskup Perić.

Uzinić je zahvat tako: ”upitan”, ”nedorečen”, ”banalan”, ”suvišan”, ”smiješan”, ”samoreklamerski”, ”mimo i protiv Crkve” (SIC!), i tako dalje i tako slično, ukratko: ”vrlo opasan eksperiment”, koji će mlade teologe izvrgnuti ”opasnosti pluralizma i ekumenizma” (SIC!).

Analizira Majdandžić-Gladić (i supotpisuje Perić) sve do najsitnijih detalja, od loga škole do njene satnice i sadržaja, pa će se biskupa Uzinića optužiti čak i za to da promovira scijentologiju, to jest da je i sam – heretik!

Uzinić, kao i papa Franjo, ima potrebu upozoravati na unutarnju raznolikost kršćanske, ali i raznolikost katoličke teologije jer, kako kaže, ”ne treba se bojati drugačijih glasova, glasova koji propituju uvriježene stavove”, naime, ”oni nas potiču da bolje promislimo vlastite stavove”

U anatemiziranju dubrovačkog biskupa i četvero teologa koji će predavati (Carmelo Dotolo, dekan Fakulteta misiologije Papinskoga sveučilišta Urbaniana; Pantelis Kalaitzidis, ravnatelj Volos Academy for Theological Studies; Tina Beattie, profesorica Katoličkih studija na Sveučilištu Roehampton u Londonu i Željko Tanjić, rektor Hrvatskog katoličkog sveučilišta) ide se toliko daleko da se tvrdi kako logo Uzinićeve škole ”ne asocira ni na što kršćansko, a kamoli na nešto povezivo s Katoličkom crkvom”. Dapače, da logo ”još više pojačava odbojnost i nelagodu”.

U trenutku pisanja ovog osvrta nismo znali hoće li biskup Uzinić odgovoriti ”kolegi” Periću, ali zbog ranijih i ovdje već navedenih nekih žestokih kritika je kazao da mu je žao kritičara koji ”izazivaju sablazan”, koji su ”površni”, koji se bave ”diskreditacijama” i koji nisu spremni ”na autentičan dijalog s drugima”.

Kako bi rekao pokojni sociolog i fenomenolog religije pok. Željko Mardešić, ova tvrdokornost, nepomirljivost, zagriženost, nepopustljivost, bojovnost i agresivnost koju manifestiraju biskup Ratko Perić i njegovi ”advokati” nisu ništa drugo nego nespremnost, čak i otvorena mržnja, za modernitet.

(Ovaj je osvrt, nešto kraćen, objavljen u broju 1107 tjednika Nacional od 9.7.19. Donosimo ga zbog izuzetne važnosti teme).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ ŽIRO RAČUN: HR8923600001102715720, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA O RAČUNU KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Shvatite: Milorad Pupovac nije kriv za tragediju Vukovara
     Treba nam spomenik kakav je zagovarao Ivan Zvonimir Čičak
     Kutlešu ne brinu ni mrtvi ni grabežljivi kapitalizam
     Slovo o još jednom (ne)uspjehu, u Nacionalu
     20 godina ogromnog doprinosa Documente i Vesne Teršelič
     Dođite na promociju možda najvažnije moje knjige
     Može li nada doći iz Beograda? Da. Axios, mons. Ladislave!
     Novinar Malić i ministar Anušić misle da je Porfirije četnik?
     Vatikanska placebo Gospa
     Je li SDP ljevica, služi li ona još ičemu danas?

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija