autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Mačevi razdora ”Marijinih ratnika”

AUTOR: Aurelie Nimarin / 27.05.2025.

Hrvatski sabor proglasio je godinu 2025. godinom obilježavanja 1100. obljetnice Hrvatskog Kraljevstva. Tim povodom najavljuje se postavljanje jedanaest monumentalnih kipova sv. Mihovila, arkanđela, vojvode Crkve i zaštitnika u borbi protiv zla na različitim lokacijama Hrvatske i BiH. Jedan kip za jedno stoljeće. Do sada su postavljena četiri kipa. Kipovi, visoki oko tri metra i teški približno četiri tone, djelo su laičke udruge Marijini ratnici, tzv. klečavaca, nastalo u suradnji s Katoličkom Crkvom u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, a postavljaju se isključivo na crkvenim zemljištima.

Ovaj projekt podupire Hrvatski sabor, Ministarstvo kulture, a da apsurd bude veći i Ministarstvo obrazovanja. Iako na prvi pogled ova gesta može izgledati kao nekakav izraz vjere i nacionalnog ponosa, valja se zapitati, što zapravo simboliziraju ovi monumentalni mačevi i kome služe?

Sv. Mihovil u katoličkoj tradiciji simbolizira Ecclesiu militans, Crkvu na zemlji koja protiv zla ne ratuje oružjem, nego snagom savjesti, ljubavi i praštanja.

Teološki gledano, riječ je o duhovnoj borbi svakog vjernika, o pozivu na unutarnju snagu i moralnu odgovornost. Međutim, u javnom prostoru ovi kipovi s mačevima u rukama šalju drugačiju poruku, poruku sile, sukoba i razdora.

U vremenu kada društvo treba graditi mostove, a ne zidove, monumentalni mačevi djeluju kao simboli podjela i konfrontacije, a ne zajedništva i mira.

U Hrvatskoj, gdje se vjera i nacionalni identitet često isprepliću, sintagma ”Hrvat-katolik” ima snažnu simboličku težinu. Ta povezanost nije samo povijesna, nego i društveno-politička, često upregnuta u obranu određenih ideoloških stavova.

Znanstvene analize sociologa, politologa i povjesničara pokazuju da je veza između vjere i nacionalnog identiteta složena i višeslojna, ali i da se koristi za mobilizaciju protiv ”drugih”, bilo da su to pripadnici drugačijih svjetonazora, manjina ili migranata. U takvom kontekstu, kipovi s mačevima mogu postati simboli isključivosti i netolerancije, a ne univerzalne poruke ljubavi i praštanja.

Štoviše, u društvu koje se suočava s ozbiljnim društvenim izazovima, siromaštvom, iseljavanjem mladih i rastućim nejednakostima… ulaganje u monumentalne kipove otvara pitanje prioriteta. Jesu li deseci tisuća eura, koji se troše na ove skulpture, mogli biti bolje usmjereni u pomoć ljudima u potrebi, obrazovanje, zdravstvenu skrb ili razvoj zajednice, a što bi zasigurno bilo u duhu evanđelja i kršćanske poruke za razliku od monumentalnih kipova s mačevima?

Ministarstvo kulture odbilo je financirati projekte Družbe ”Braća Hrvatskog zmama”vezane uz obilježavanje ove obljetnice, što je izazvalo pitanja o opravdanosti financiranja ovakvih inicijativa. Družba je, kao i ”klečavci” svoje aktivnosti nastavila isključivo putem donacija, no time se također postavlja pitanje koliko je društveno odgovorno ulagati u simbole koji, umjesto da ujedinjuju, produbljuju podjele.

Ova monumentalizacija vjerskih simbola nije novost u Hrvatskoj (niti u BiH), ali važno je preispitati njezin smisao i posljedice. Simboli poput sv. Mihovila s mačem lako mogu biti zloupotrijebljeni u političke svrhe, kao oruđe za jačanje određenih ideoloških narativa. U doba kada se Europa i svijet suočavaju s izazovima migracija, društvenih promjena i rastuće polarizacije, takva simbolika može dodatno produbiti podjele i izazvati strahove.

Organizatori, osim toga, govore o ”domovini Hrvatskoj i BiH” ne razdvajući obje zemlje. Projekt podupire i Glas Koncila.

Umjesto da vjera bude izvor ljubavi, služenja i zajedništva, ona se sve češće koristi kao mač kojim se dijeli društvo. Vjera bi trebala biti prostor poniznosti, solidarnosti i empatije prema drugima, a ne sredstvo za isključivanje i sukobe.

Crkva je, prema Isusovim riječima i primjeru, pozvana biti ponizna, služiti ljudima i biti blizu onima na marginama društva. Više ljubavi i razumijevanja, a manje mačeva i podjela, to je poruka koja treba nadahnuti vjernike ali i sve ljude dobre volje.

Umjesto monumentalnih mačeva, danas su nam potrebna konkretna djela ljubavi, solidarnosti i zajednički napori za boljitak svih građana.

 

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Antunovski hod kao loš spektakl
     Iustitia et pax šuti o nepravilnostima na lokalnim izborima
     Između inkluzivnosti i feudalne nostalgije – dva lica Crkve
     Lav XIV. most jedinstva ili izazov stabilnosti?
     Papa nove epohe ili dimna zavjesa stare Crkve?
     Hrvatski ''Spotlight'' počinje: slučaj svećenika Vizira
     Konklava - zaključana soba, otvorena očekivanja
     Krist nije franšiza
     Uskrs u zemlji šutnje
     Tko ima pravo govoriti o ljubavi i ljudskim pravima?

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • fraktura 4

  • fraktura 5

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • vbz 5

  • vbz 6

  • vbz 7

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • petrineknjige 4

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • srednja europa 3

  • srednja europa 4

  • srednja europa 5

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija